FERRO – niby mocny skok zysku netto

2 kwartał ma trochę dwa oblicza:
– pozytywne – wzrost przychodów o 11% i zysku netto (+34% zasługa zeszłorocznych zdarzeń jednorazowych),
– negatywne – spadek marży ze sprzedaży z 22,3% do 20,4%.

Przychody z 2k19 wyniosły 105,8 mln zł (+11%), w tym baterie +12,5%, armatura +13,5%, a spadek w pozycji pozostałe -4,4%.

ferro46.JPG

Słaba jest dynamika na kluczowych rynkach – Polska (+4,4% w 2k19) i w Czechach (+0,8% w 2k19). Dynamicznie rośnie Rumunia (+32% w 2k19).

ferro47.JPG

To, co martwi to spadek marży ze sprzedaży.
Sama marża ze sprzedaży brutto wzrosła w 2k19 z 51,8% do 52,5%, jednak mocno wzrosło zużycie materiałów i energii (+20,5% w 2k19) oraz wynagrodzeń (+15,4% w 2k19).
Efekt jest taki, że pomimo wzrostu przychodów o 11% zysk ze sprzedaży praktycznie się nie zmienił w 2k19.

ferro48.JPG

Rok temu w 2 kwartale była korekta różnic kursowych, które pomniejszyły zysk brutto o 1,8 mln zł.
Tak więc obecny wzrost zysku netto aż o 34% należy traktować nie jako znakomite osiągnięcie, ale kwestia jednorazowych zdarzeń z poprzedniego roku (zaniżony zysk netto rok temu)
Zysk netto w całym 1 półroczu 2019 r. wyniósł 22,5 mln zł (+10%). I taka dynamika jest właściwsza do oceny dokonań grupy.

ferro49.JPG

Należy przypomnieć, że FERRO realizuje nową strategię F1 zgodnie, z którą przychody w 2023 roku mają wynieść 700 mln zł (CAGR +11%), a EBITDA 90 mln zł (CAGR +10%). Spółka ma wypłacać co najmniej 50% zysku netto.
W marcu 2019 r. spółka zawarła z VCP Polska umowę na doradztwo przy poszukiwaniu celu przejęcia i realizacji transakcji przejęcia. To może dać dodatkową dynamikę wzrostową.