O CDRL już pisałem (link) w kontekście programu 500+. Wyniki po 3 kw. rozczarowywały i kurs zanotował znaczną korektę, jednak wyniki IV kw. pokazały, że nie jest tak źle, a umacniająca złotówka może wspomóc spółkę w kolejnych kwartałach.
CDRL pod marką Coccodrillo sprzedaje odzież dziecięcą i ma ambicje być liderem tej niszy w Europie Środkowo-Wschodniej (strategicznie stawia na Polskę, Czechy i Rumunię, choć sklepy ma na całym świecie).
Na koniec 2016 roku grupa miała 487 punktów sprzedaży (salony własne, franczyza, „shop in shop”), w tym połowę poza Polską, ale przychody z zagranicy to 25,5% w 2016 roku (26,4% rok wcześniej). Sprzedaż w kraju wzrosła o 15%, a zagranica osiągnęła +10%.
Czyli grupa 3/4 sprzedaży osiąga w Polsce, a praktycznie cały koszt zakupu jest w USD, gdyż produkcja odbywa się w Chinach (65% towarów), Indiach i Bangladeszu. Tym samym jest przede wszystkim importerem i umocnienie złotówki wpływa na zwiększenie marży na sprzedaży.
Trzeba jednak pamiętać o stosowaniu transakcji zabezpieczających oraz o ewentualnym przesunięciu czasowym, gdyż zakup odzieży następuje z wyprzedzeniem kilkumiesięcznym, więc wysoki kurs USD na koniec roku może odbić się na wynikach I kw.
Znaczna część czynszów za wynajem sklepów jest denominowana w EUR, więc umocnienie złotówki to niższe koszty najmu. W 2016 roku wartość opłat w EUR wyniosła 1,7 mln EUR.
Na koniec roku CDRL miało zaciągnięty kredyt w CHF o wartości 3,7 mln CHF. Spadek kursu CHFPLN wpłynie więc na dodatnie różnice kursowe z wyceny na koniec I kw. 2017 r.
Wyniki finansowe
Przychody w 2016 roku wyniosły 203,7 mln zł (+13,5% r/r).
Grupie udało się delikatnie podnieść marżę ze sprzedaży pomimo osłabienia złotówki i wysokich kursów USD.
Ostatecznie zysk netto wyniósł 14,0 mln zł (+5,6% r/r).
Bardzo dobrze wygląda sam IV kw. – przychody 52,1 mln zł (+11% r/r), a zysk netto 5,6 mln zł (+128% r/r). Marża na sprzedaży przekroczyła w IV kw. 57%.
Pomimo większej ilości sklepów i wyższej sprzedaży poziom zapasów nieznacznie spadł z 65 mln do 62 mln zł, co może oznaczać, że w tradycyjnym okresie wyprzedaży (styczeń-luty) nie było potrzeby stosowania wielkich przecen.
Warto też zwrócić uwagę na bardzo ciepły marzec, który sprzyjał sprzedaży nowej kolekcji wiosna-lato 2017 rok. Kwiecień już tak jednak nie zachęca.
Podsumowanie
Po słabym III kw. grupa zaskoczyła bardzo dobrym IV kw., co pozwoliło poprawić wyniki roczne. Ponieważ grupa produkuje odzież w Azji i płaci znaczną część czynszy w EUR to umocnienie złotówki powinno poprawić rentowność działania w 2017 roku.
PS. Dziś (27.04) pojawiła się rekomendacja DM BGŻ – KUPUJ z ceną docelową 35,90 zł (link)
Widzę jedno ryzyko, jak silne i dlugotrwale bedzie umocnienie pln w kontekscie nadchodzacych wyborow w UK + FR , w czasach niepewnosci dolar jest zwykle przystania…
To prawda