Bloober Team – księgowość robi różnice

Hasłem przewodnim Bloober Team jest „behind the darkness”. A warto popatrzeć co jest „behind
the profit” tej spółki.

//Wpis został zaktualizowany po informacjach, które są poniżej w komentarzach.//

Bardzo zaskoczył mnie wpis w raporcie za III kw.:

UWAGA!!! Dobre wyniki III kw. 2018 to zasługa gry „Layers od Fear 2”, która jeszcze nie została wydana!!!
Czy to nie brzmi tajemniczo? Dla mnie tak, szczególnie, że spółka nic więcej o tym nie napisała.
Jak można domniemywać Spółka mogła otrzymać wynagrodzenia za Layers of Fear 2 od wydawcy za osiągnięcie kroków milowych.

Warto wiedzieć o specyfice księgowej Bloobera tzw. zmianie stanu produktów

Okazuje się, że blisko połowa przychodów w 2018 roku to nie przychody ze sprzedaży produktów, a zmiana stanu produktów, czyli zapis księgowy odpowiadający poniesionym kosztom na produkcję gier, które księgowane są w zapasach.
/O tym pisałem już w różnych miejscach wcześniej  – jest to zgodne z zasadami rachunkowymi, natomiast założenie kluczowe jest takie, że w przyszłości zostaną osiągnięte przychody adekwatne do poniesionych kosztów/
A zapasy rosną – już 28,9 mln zł (czyli kosztów poniesionych na tworzenie gier i prac badawczych, które dopiero w przyszłości maja przynieść dochód).

W 2017 roku po IV kw. Bloober pokazał 2 mln zł zysku, ale po badaniu audytora zysk zamienił się w stratę -2,5 mln zł. Bloober musiał dokonać odpisów na zapasy, które nie dają szans na uzyskanie adekwatnych przychodów.

Obecnie po III kw. Bloober pokazał zysk 3,4 mln zł, ale przepływy operacyjne to -4,3 mln zł (!), czyli znacznie więcej gotówki wypłynęło ze spółki niż do niej trafiło ze sprzedaży.

A jak się popatrzy w zapasy to okazuje się, że ponad 12 mln zł (na 31.12.2017) Bloober wydał na grę Medium, którą produkuje od 2012 roku – raport za III kw. mówi właściwie tylko, że Bloober kontynuuje prace nad innowacyjną grą Medium.
/W II kw. była informacja o grze: „Efektem końcowym prac badawczych zrealizowanych w ramach
projektu jest prototyp gry w wersji alpha umożliwiający przeprowadzenie min. 45-minutowej rozgrywki. W czasie jej trwania jeden gracz kieruje jednocześnie przy użyciu jednego kontrolera, jednym bohaterem, którego kilka awatarów znajduje się równocześnie w dwóch światach wirtualnych”/

Jak widać poziom inwestycji w przyszłe produkcje jest duży i istotne jest, czy te wydane koszty staną się grami – przebojami kasowymi.



Szersza analiza wyników Bloobera na forum w PortalAnaliz.pl

24 komentarze do “Bloober Team – księgowość robi różnice

  • 13 listopada, 2018 o 4:25 pm
    Permalink

    Chłopaki się trochę spóźnili na hossę gamingową. Ciekaw, jak im pójdzie debiut 🙂 Potrzebują jakiegoś kapitału, czy tylko będą się wyprzedawali z akcji?

  • 13 listopada, 2018 o 5:42 pm
    Permalink

    Pewnie emisję zrobią po 20pln jak na Farm51 było…..

  • 13 listopada, 2018 o 5:55 pm
    Permalink

    Miałem takie podejrzenia że za tym "wpływem na wynik przez LOF2" może stać jakiś zabieg księgowy związany z kosztami produkcji tej gry. Ale dopiero zaczynam się uczyć księgowości(a raczej czytania sprawozdań), więc wielu rzeczy jeszcze nie rozumiem.

    W raporcie Bloobera w informacjach o przyjętych zasadach sporządzania raportu, pod "Zapasami" widnieje:

    Art. 34 ust. 3 ustawy o rachunkowości mówi, że „wytworzone
    przez jednostkę filmy, oprogramowanie komputerów,
    projekty typowe i inne produkty o podobnym charakterze,
    przeznaczone do sprzedaży, wycenia się w okresie
    przynoszenia przez nie korzyści ekonomicznych, nie
    dłuższym niż 5 lat, w wysokości nadwyżki kosztów ich
    wytworzenia nad przychodami według cen sprzedaży
    netto, uzyskanymi ze sprzedaży tych produktów w ciągu
    tego okresu. Nieodpisane po upływie tego okresu koszty
    wytworzenia zwiększają pozostałe koszty operacyjne.”

    Nie wiem czy dobrze rozumuję, ale czy nie powinni w takim razie zacząć wrzucać w koszty, części zapasów związanych z produkcją gry Medium? W innych kosztach operacyjnych jakieś takie małe te kwoty.

  • 13 listopada, 2018 o 6:00 pm
    Permalink

    Podkreślone zdanie odnośnie LOF2 dotyczyło kamieni milowych wypłacanych przez wydawcę a nie zapasów. Sam przychód ze sprzedaży produktów pomijając przytoczone zapasy w 2018 (czyli rok bez żadnej premiery) będzie wyższy niż rekordowy rok 2016 w którym firma wydała dobrze przyjęte Layers Of Fear oraz pobierała wypłaty za produkcję Observera. Ujemne przepływy gotówki spowodowane są prawie dwukrotnym zwiększeniem kosztów kolejnych produkcji (zarząd twierdzi, że trzech równolegle) oraz prowadzonych badań na które firma uzyskała spore dotacje ( największe projekty za 10, 7 oraz 5 mln złotych). Inwestowanie w BLO niesie ze sobą ryzyko, to w końcu mała spółka z NC, lecz firma ma perspektywy.

  • 13 listopada, 2018 o 6:28 pm
    Permalink

    Ksiegowosc jest wazna, ale czy w przypadku spolek z game dev. to jest najwazniejszy czynnik…? Fajne analizy-za to szacun. Kazdy czytajac takie wpisy rozwija sie a to jest najwazniejsze.

    Ja az takiej wagi nie przykladam w przypadku tych spolek-choc jako enklawe…Wazne jest to-jak to ksiegowanie wyglada przez rok czy dwa…

    Bloober to specyficzna spolka i jak ktos ma jakies tam akcje (ja tez cos tam mam), to musi sobie zdawac z potencjalnego ryzyka.

    Pozdrawiam,

    Nieuk.

    • 13 listopada, 2018 o 6:30 pm
      Permalink

      Choc jako enklawe na rynku ich nie traktuje-tak mialo byc.

      Ps. Paweł-dzieki za Cherrypick. Prosilem jakis czas temu o analize tej spolki.

      Milego wieczoru,

      Nieuk.

  • 13 listopada, 2018 o 7:08 pm
    Permalink

    Księgowość nie jest ważna, przepływy finansowe też nie są ważne,oczywiście dla spekulantów nie są, bo dla nich liczy się tylko gra pod nowe tytułu i marzenia, to już było grane w tym roku na VIVID , JJB, Qubic , CFG .ale w końcu weryfikacja nadejdzie i wtedy właśnie te przepływy i cash z produkcji będą najważniejsze. Spółki growe dopóki jest hype są dobre do spekulacji ale tylko i aż ( pomijam pozytywne wyjątki do inwestowania czyli TSG, PLAYWAY, 11 I CD ) Pozdrawiam Radek

    • 13 listopada, 2018 o 7:37 pm
      Permalink

      Nie uważasz, że po to szuka się małych spółek na NC żeby znaleźć pozytywne wyjątki do inwestowania zanim odniosą sukces i staną się modnymi spółkami z milionami na koncie? Czy to też taka super niespodzianka i skandal, że spółka produkująca gry premium przed premierami gier które wymusiły podwojenie mocy produkcyjnej ma ujemny cash flow? :O Normalnie ewenement! Uważasz też, że wielkie spółki z USA czyli Gun Holding oraz Lionsgate nie sprawdziły sobie księgowości Bloobera przed podpisaniem umów i ładują kasę w wydmuszkę? Może napisz im donos

  • 13 listopada, 2018 o 8:09 pm
    Permalink

    W 11bit, Cd red malo ludzi wierzylo-to fakt. Tylko jest pewna roznica…te spolki i wlasciciele mieli tzw. "timing". Znalezli sie w odpowiednim momencie z adekwatnym produktem. Czasem jak czytam komentarze (nie tutaj), to niektorym sie wydaje jakby np. Steam byl nasz. Jest ogromna konkurencja…to mnie nie dziwi i cieszy, ze konkurencja jest. Trzeba sobie tez zdawac zdawac sprawe, ze nie tylko polskie studia produkuja gry…My sie tak bardzo podniecamy premierami polskich studiow, ale zyjemy w czasach permanentnej globalizacji i to jest katalizatorem do rozwoju branzy. Poki co-nie mamy sie czego wstydzic. Tak mysle, ze Grupa Playway wykracza tez poza szablonowe myslenie o firmach z tego sektora. Przeciez ten ich kampus-to troche kojarzy mi sie z mysleniem zalazkowym Doliny Krzemowej (tutaj tez mam na mysli serial o tym samym tytule-polecam, bo to swietna rozrywka podana przez HBO). Regularnosc przychodow i dywersyfikacja biznesu a nie liczenie na cud…choc Agony mnie strasznie wkurzyli…

    Nie ma co sie zakochiwac w spolkach (swietna rozmowa OBSa), do ktorej link tez jest na stronie bloga…obojetnie z jakiej branzy…troche udalo mi sie wykorzystac hosse gamingowa. Powod jest dla mnie oczywisty dlaczego ta branza ma potencjal: kapital ludzki i know how. Nie trzeba otwierac fabryk za setki mln zl a pozniej cieszyc sie z marży na poziomie 3,5 % netto. Tu sa wazni ludzie i ich kreatywnosc a na dobre pomysly zawsze kasa sie znajdzie: czy to przez "aniolow biznesu", czy tez fundusze pe/vc.

    Zgadzam sie jednak, ze na GPW mamy "wielka czworke" a potem dlugo, dlugo nic. Sam biore udzial w rozn6ch spekulacjach, ale…to tylko sa spekulacje. Wiele ciekawych spolek pozostaje piza.rynkiem publicznym, bo pewnie maja rozne obawy…Trzeba to uszanowac, ale ja wolałbym, zeby wyboru do inwestycji/spekulacji bylo jak najwiecej. To tez zwiekszyloby atrakcyjnosc samego rynku i zwiekszyloby plynnosc.

    Pozdrawiam serdecznie,

    Nieuk.

  • 13 listopada, 2018 o 9:06 pm
    Permalink

    Panie Pawle,
    Layers of Fear 1 był rozliczony w taki sposób, że wydawca musiał wpierw załpacić blooberowi określoną kwotę za to, aby być wydawcą. Przy Layers of Fear 2 jest podobnie. Wydawca wziął na siebie to ryzyko, a na początkowym etapie Bloober będzie czerpał mniejsze wpływy z przychodów ze sprzedaży, a większe będą szły do wydawcy. Podobnie działa spółka zależna od Bloober, tj. Ifun4all. Zatem to nie są żadne zabiegi księgowe, a wpływ dot. Layers of Fear 2 otrzymany od wydawcy.

    Pozdrawiam
    Piotr

    • 13 listopada, 2018 o 9:18 pm
      Permalink

      Skąd takie informacje – brak ich w raporcie.
      Jaką kwotę otrzymał Bloober od wydawcy za Layers of Fear?

    • 13 listopada, 2018 o 9:35 pm
      Permalink

      Umowa dotycząca LOF2 (gra początkowo istniała pod nazwą "Project Melies")

      https://www.bankier.pl/wiadomosc/BLOOBER-TEAM-S-A-Zawarcie-istotnej-umowy-z-Gun-Media-Holdings-Inc-7576190.html

      "Umowa określa ramy współpracy pomiędzy Spółką a Wydawcą, dotyczącej produkcji, wydania, dystrybucji oraz marketingu Gry na terytorium całego świata. Na mocy umowy Emitent otrzyma od Wydawcy wynagrodzenie typu „advance” po spełnieniu ustalonych kamieni milowych, oraz w postaci tantiem, które będą wypłacane Emitentowi już od pierwszej sprzedanej sztuki Gry. Emitent pozostanie w posiadaniu pełni praw własności intelektualnej do Gry. Zarząd Spółki przekazuje niniejszą informację ze względu na fakt, że zawarcie umowy z Wydawcą, będzie miało istotny wpływ na wyniki finansowe Spółki za rok 2018 oraz lata następne."

      W raporcie za Q22018 może znaleźć

      "Na przychód w drugim kwartale złożyły się głównie – realizacja
      kolejnego (mniejszego) kamienia milowego w ramach umowy
      z Gun Media Holdings i sprzedaż gier Layers of Fear (gdzie
      największy udział w drugim kwartale ma wersja na platformę
      Nintendo Switch) oraz >observer_."

      Spółka nie ujawniła jaką kwotę uzyskała na wyprodukowanie pierwszej części LOF, możemy jednak domniemywać iż był to cały budżet produkcji. Umowa na LOF2 jest korzystniejsza, gdyż spółka oprócz budżetu otrzyma również tantiemy od pierwszej sprzedanej sztuki a nie od momenty "zwrócenia się" budżetu

    • 13 listopada, 2018 o 9:40 pm
      Permalink

      Dzięki za informacje. Szkoda, ze spółka nic o tym nie napisała w raporcie za III kw.

    • 13 listopada, 2018 o 9:44 pm
      Permalink

      Dla akcjonariuszy śledzących spółkę od dłuższego czasu sprawa była oczywista, ale przyznaję, że dla zainteresowanych nie znających spółki to niedopatrzenie mogło być mylące.

    • 13 listopada, 2018 o 10:00 pm
      Permalink

      Dopisałem tę informację do wpisu.
      Nie zmienia to pozostałych rzeczy, które opisałem.

    • 13 listopada, 2018 o 10:05 pm
      Permalink

      Jest jeszcze to

      "A jak się popatrzy w zapasy to okazuje się, że ponad 12 mln zł (na 31.12.2017) Bloober wydał na grę Medium, którą produkuje od 2012 roku. i ciągle niewiele o niej wiadomo – nawet raport mówi właściwie to, co zawsze, że Bloober kontynuuje prace nad innowacyjną grą Medium."

      Raport za Q2 mówi nam o grze:

      "Efektem końcowym prac
      badawczych zrealizowanych w ramach
      projektu jest prototyp gry w wersji
      alpha umożliwiający przeprowadzenie
      min. 45-minutowej rozgrywki. W czasie
      jej trwania jeden gracz kieruje
      jednocześnie przy użyciu jednego
      kontrolera, jednym bohaterem, którego kilka awatarów
      znajduje się równocześnie w dwóch światach wirtualnych."

      Oraz

      "Z końcem drugiego kwartału Emitent zakończył
      planowo i zgodnie z przyjętym harmonogramem
      realizację projektu badawczego „|MEDIUM| – przełomowa
      i unikatowa gra storytellingowa oparta
      o koncepcję symultanicznej rozgrywki na dwóch
      ekranach”, osiągając wszystkie zamierzone rezultaty
      projektu. Złożony wniosek o płatność końcową i raport
      z realizacji prac badawczych oczekują na akceptację
      ze strony Narodowego Centrum Badań i Rozwoju –
      instytucji udzielającej wsparcia w ramach projektu.
      Emitent zwraca uwagę, że dotychczasowe rozliczanie
      tego projektu było prezentowane przez Narodowe
      Centrum Badań i Rozwoju jako wzór dobrej praktyki
      prowadzenia projektu."

      Maksymalna kwota dofinansowania to 5 mln pln

      Wiem, że skupiał się Pan na raporcie za Q3, lecz informacje przytoczone przeze mnie informacje mogą mieć wpływa na ocenę spółki – zgadza się Pan?

    • 13 listopada, 2018 o 10:11 pm
      Permalink

      Dzięki jeszcze raz za informacje. Starałem się podać to, co jest widoczne w raporcie za III kw.
      W raporcie rocznym o MEDIUM również było niewiele.
      Zamieszczam wobec tego więcej informacji o wpisie.

    • 13 listopada, 2018 o 10:20 pm
      Permalink

      Ok, ciesze się, ze mogłem pomóc.

      Dodaję jeszcze jedną informację którą można znaleźć w raporcie za Q3 i która moim zdaniem może mieć duże znaczenie na kurs i odbiór spółki przez akcjonariuszy i w końcu może zobaczymy na jakim fundamencie stoi firma.

      "Spółka świętując swoje dziesięciolecie
      istnienia chciałaby pokazać
      swoje przyszłe plany wszystkim obecnym i przyszłym jej
      Akcjonariuszom. W związku z tym jeszcze w grudniu tego
      roku odbędzie się spotkanie w ramach którego Spółka
      zaprezentuje grywalne wersje wybranych nadchodzących
      projektów. Zarząd wyraża nadzieję, że będzie to
      początek nowego poziomu komunikacji z inwestorami.
      Szczegóły dotyczące spotkania z Akcjonariuszami będą
      przekazane juz wkrótce."

      Więc za miesiąc powinno być jasne jak wygląda sprawa MEDIUM 🙂

    • 13 listopada, 2018 o 10:33 pm
      Permalink

      Jak dotrze do mnie informacja o dacie spotkania to opublikuję na blogu.

  • 13 listopada, 2018 o 9:34 pm
    Permalink

    Informacje są w raporcie spółki nr 10/2008 (wynagrodzenie advance za wypełnienie kolejnych milestonów, ten był zdaje się już drugi). Uwaga o zmianie stanu produktów była generalnie słuszna ale raczej nie była ona spowodowana głównie pracami nad LOF2, bo za te prace spółka otrzymała wynagrodzenie ujęte w przychodach ze sprzedaży produktów.

    • 13 listopada, 2018 o 9:35 pm
      Permalink

      Dzięki za informacje.

  • 13 listopada, 2018 o 9:41 pm
    Permalink

    Godnym uwagi jest również fakt, iż zapasy wyhamowały w trzecim kwartale i wyniosły 1,4 mln podczas gdy w drugim kwartale było to aż 4,3 mln. Jak już wyżej wspomniano same przychody ze sprzedaży czyli realna gotówka wpływająca do kasy spółki jest na poziomie wyższym niż w rekordowym roku 2016.

  • 13 listopada, 2018 o 9:47 pm
    Permalink

    Bo w II kwartalne nie było rozliczenia milestonów – zatem nie ma się z czego cieszyć, zapasy ciągle puchną ponad wyobrażenie. Mówi się o trzech projektach w pipeline, jednocześnie od pewnego czasu milczy się o scopophobii – dla mnie jest to kandydat do odpisów w piewszej kolejności, chyba że spółka znajdzie jeszcze pomysł na tę produkcję.

  • 13 listopada, 2018 o 9:57 pm
    Permalink

    Raport z drugiego kwartału, było to już przytaczane wyżej:

    "Na przychód w drugim kwartale złożyły się głównie – realizacja
    kolejnego (mniejszego) kamienia milowego w ramach umowy
    z Gun Media Holdings i sprzedaż gier Layers of Fear (gdzie
    największy udział w drugim kwartale ma wersja na platformę
    Nintendo Switch) oraz >observer_."

    Więc kamień (mniejszy) był.
    Nie znamy niestety struktury odpisów. Patrząc po raportach Scophophobia prędko światła dziennego nie ujrzy (jeżeli w ogóle).

    Co do trzech projektów
    1) LOF2 pewniak – Gun już dopilnuje żeby wyszedł w 2019
    2) MEDIUM – podobno ma być wydawane w epizodach wiec 3 godzinny gameplay w 2019 nie jest niemożliwy, szczególnie zważywszy na dotacje na ten projekt. W raporcie za Q2 pojawiło się info o 45 minutowej wersji alfa, więc jeżeli to prawda to zostało jeszcze sporo pracy.
    3) Project z lionsgate – tutaj nic nie wiemy, nie wiadomo nawet czy coś konkretnego się dzieje w tym temacie. Można tylko czekać aż spółka odsłoni tę kartę

Możliwość komentowania została wyłączona.