KLABATER – seria potknięć i porażek

O Klabaterze napisałem w listopadzie 2019 r. : https://gazetagieldowa.pl/spolki-new-connect/klabater-jednak-z-hitem/

Było to też po debiucie największego hitu spółki : Crossroads Inn.

Premiera dawała wiele nadziei – transmisja z gry była na 2 miejscu na Steam i rosła liczba grających osób.

Pozytywne recenzje chwaliły grę, która była wciągająca. Pojawiło się jednak również mnóstwo negatywnych recenzji wskazujących na liczne bugi.

Wydawało się, że jest to sprawa do szybkiego naprawienia, a gra może być mocnym longsellerem.

Niestety gra do dzisiaj nie została całkowicie naprawiona – za ostanie 30 dni zaledwie 40% pozytywnych recenzji.

Jest to zdecydowanie zmarnowana szansa.

Łącznie gra otrzymała ponad 2500 recenzji (61% pozytywnych). Do końca 2020 r. sprzedała się w 72 tys. kopii.

Rozkład recenzji wskazuje, że po mocnym początku zainteresowanie grą drastycznie spadło.


Później wydane gry nie osiągnęły aż takiej popularności jak Crossroads Inn. Klabater nie był ich producentem, a wydawcą.

Help Will Come Tomorrow (21 kwietnia 2020 r.) – 400 recenzji do dziś

Sky Hill: Black Mist 2 (11 czerwca 2020 r.) – sprzedaż tak słaba, że gra została wycofana ze Steam

This Is The Zodiac Speaking (15 październik 2020 r.) – 23 recenzje !

20 sierpnia 2020 roku miała swoją premierę gra „Heliborn Enhanced Edition”, która w postaci bezpłatnej aktualizacji została udostępniona wszystkim dotychczasowym posiadaczom gry „Heliborn”. Aktualizacja spotkała się z negatywny odbiorem  graczy. Spółka musiała  przywrócić wersję gry  sprzed aktualizacji i rozpocząć naprawianie błędów.

Historia błędów w Crossroads Inn oraz Heliborn Enhanced Edition niestety wskazują, że spółka ma duży problem z jakością gier własnych.


Crossroads Inn debiutował w 4 kwartale 2019 r. i to był dotychczas najlepszy kwartał w historii. Kolejne były już coraz gorsze, a ostatnio spółka raportuje straty finansowe.

Co ciekawe audytor zwrócił uwagę na sposób ustalania wartości zapasów i kosztu własnego. Metoda stosowana przez spółkę pozwoliła na wykazanie zysku w 2020 r., ale gdyby zastosować art.34 ust.3 Ustawy o rachunkowości to spółka musiałaby pokazać stratę.


W 2021 roku planowane jest wydanie własnych gier The Amazing American Circus (12 sierpnia)  i The Moonshiners, a także wydanie gier zewnętrznych producentów i portowanie gier na konsole.

Podane terminy oczywiście mogą się poprzesuwać (w raporcie rocznym The Amazing American Circus planowany był na 2 kwartał 2021 r.)


Nie można odbierać nikomu szans na sukces, ale ostatnie potknięcia i słabe debiuty wydawanych gier wskazują, że nie można bez żadnych wątpliwości oczekiwać sukcesu kolejnych gier.

Również trzeba pamiętać, że KLABATER nie należy do grupy PLAYWAY (w przeciwieństwie do większości gamedevów na giełdzie), a tym samym nie może liczyć na wsparcie testowe i sprzedażowe machiny wydawniczej Grupy Playway.

Inwestor musi też wziąć pod uwagę, że liczba producentów gier na giełdzie dynamicznie rośnie, a tym samym coraz bardziej istotne jest ‘ile cukru jest w cukrze’, czyli jaką rzeczywistą wartość i potencjał mają poszczególne spółki, bo jest w czym wybierać.

Aktualna kapitalizacja 30 mln zł.

Jak ktoś inwestuje wg zasady ‘kupuję, bo kiedyś było wyżej’ i ‘zaraz będzie kolejna premiera gry’ to nie potrzebuje żadnej analizy. Racjonalny inwestor najpierw zastanowi się i oceni jaka jest szansa na sukces w przyszłości.  Historia spółki nie jest najważniejsza, ale musi mieć wpływ na ocenę tych szans.


Szersza analiza (m.in wishslisty dla nowych gier) : https://portalanaliz.pl/analiza/284/Analiza-KLABATER

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.