ENTER AIR – MSSF16 miażdży wyniki

Wiadomo było, że MSSF16 mocno wpłynie na wyniki ENTER AIR z tego powodu, że aż 13 samolotów jest w leasingu operacyjnym.

Leasing operacyjny dotychczas wykazywany był pozabilansowo, czyli nie były to aktywa spółki.
W usługach obcych pojawiał się koszt płaconych rat leasingowych.

Po wprowadzeniu MSSF16 przedmioty leasingu wykazuje się jak własne środki trwałe. Jednocześnie zobowiązanie z tytułu leasingu pojawia się w pasywach. Efekt – wzrost zadłużenia.
Znikają raty leasingowe w RZiS, a pojawia się amortyzacja i koszt odsetkowy.
Efekt – wyższa EBITDA (bo jest większa amortyzacja).

Popatrzmy zatem , co się stało w ENTER AIR:

Jak widać wartość samolotów to 450 mln zł i o tyle zwiększyły się też zobowiązania.

Mocno wzrosło zadłużenie (już 83%!). Niby nic się nie zmieniło operacyjnie, ale bilans wygląda już słabo. Pytanie, co na to banki kredytujące. Jak podejdą do MSSF16 w swoich modelach oceny zdolności kredytowej. Spółka informuje, że w okresie sprawozdawczym nie nastąpiło naruszenie warunków kredytowych.

 

Zazwyczaj amortyzacja+odsetki = rata leasingowa (w przybliżeniu). Tu jest jednak spora różnica. Jak tłumaczy spółka :
„Warto zaznaczyć, że raty leasingu operacyjnego dla znacznej większości samolotów mają charakter sezonowy – niższe wartości kosztów są ewidencjonowane w okresie zimowym, wyższe zaś w okresie letnim. Powyższe sprawozdanie z całkowitych dochodów uwzględniające MSSF 16 sugeruje, iż koszty dotyczące leasingu z tytułu prawa do użytkowania są znacznie wyższe aniżeli w przypadku danych nie uwzględniających wdrożenia MSSF 16, jednakże w skali całego roku różnica ta nie jest tak znacząca”

W skrócie – raty leasingu są dostosowane do sezonowości działalności lotniczej i są wyższe latem, a niższe zimą. Natomiast MSSF16 każe w każdym okresie wyceniać tak samo. Stąd amortyzacja+odsetki (wg MSSF16) > raty leasingowe. Latem będzie w drugą stronę, co poprawi zysk.
Wyższa wycena zobowiązań wynika zapewne w różnic kursowych, co będzie powodować zmienność wyników.
I to doprowadziło do straty księgowej.

W sumie 11,7 mln zł (wg starego standardu) w porównaniu do straty rok wcześniej to niezły progres.

Biznes mocno się rozwija – zwiększyły się przychody i wartość zawartych umów. To, co ciąży nad spółką to uziemienie 2 Boeingów 737-MAX. Ostatnie informacje mówią uziemieniu do połowy sierpnia (
https://tvn24bis.pl/ze-swiata,75/iata-boeingi-737-max-pozostana-uziemione-co-najmniej-do-polowy-sierpnia,940213.html ). Zapewne potem będą negocjacje z Boeingiem w celu uzyskania odszkodowania.

Jednak uziemienie Boeingów to sytuacja nieprzyjemna, ale przejściowa, a sam biznes ENTER AIR wygląda dobrze.

Analiza przekrojowa spółki :
https://portalanaliz.pl/analiza/38/analiza-grupy-enter-air-sa

7 komentarzy do “ENTER AIR – MSSF16 miażdży wyniki

  • 1 czerwca, 2019 o 9:08 am
    Permalink

    Moim zdaniem to jedna z najciekawszych spółek na GPW. Pewnie czytałeś moje komentarze na blogu Prezesa. Trend is my friend:) Biznes lotniczy jest niezwykle trudny i to dodarkowy szacun dla managementu Enter.

    Ps. Eurotel musi dokonać akwizycji, żeby nie stał w miejscu.

  • 1 czerwca, 2019 o 11:33 am
    Permalink

    W czterech literach można sobie wsadzić wszystkie abalizy odbosnie tej spółki. W całej abalizie fundamentalnej ważny jest też aspekt życiowy.

    Ps. Euritel to fajba spółka-ale jeśli chce się rozwijać-to muszą być zobligowani di akwizycji. San rozwój organiczny jest już ws3many. Odbijają się o sufit.

  • 3 czerwca, 2019 o 7:33 am
    Permalink

    Paweł, mam pytanie o PragmaFaktoring. Jak widzisz przyszłość tej spółki po sprzedaży LeaseLink i czy myślisz, że będzie wypłacona jakaś dodatkowa prócz zaproponowanej w piątek dywidenda w związku z zyskiem ze sprzedaży?

    • 3 czerwca, 2019 o 8:49 am
      Permalink

      Jak dywidenda dodatkowa?
      Nie sądzę, żeby coś w zakresie dywidendy się zmieniło.

      Prezes w rozmowie był optymistycznie nastawiony. Ja myślę, że II kwartał będzie słaby – swoje wyliczenia publikowałem na Forum Portalu Analiz. A potem wszystko zależy od tempa rozwoju PragmaGo i szkodowości portfela.

      Na pewno LeaseLink był już mocnym obciążeniem dla spółki pod względem finansowania. I jego sprzedaż powinna teraz zdynamizować rozwój PragmaGo.

  • 3 czerwca, 2019 o 1:29 pm
    Permalink

    Mam na myśli informację zamieszczoną przy okazji raportu PragmaIn:
    „W związku ze sprzedażą LeaseLink przez Pragma Faktoring i istotnym oddłużeniem tej spółki, Pragma Inkaso jako jej akcjonariusz będzie wnioskować o przeznaczenie części zysku spółki na dywidendę (ze stosownym wnioskiem wystąpi po zapoznaniu się ze sprawozdaniem finansowym Pragma Faktoring za 2018 r. oraz raportem za pierwszy kwartał br.). Przychylenie się przez Zgromadzenie Wspólników Pragma Faktoring do tego wniosku będzie oznaczać pojawienie się po stronie Pragma Inkaso istotnych przychodów i przepływów z kluczowej inwestycji Spółki, co istotnie poprawi jej wyniki i sytuacje finansową”.”
    Zarobili na sprzedaży Leaselink 3,5 zł na akcję, a na dywidendę z 2018 i zapasów będzie 1,5 zł. Może główny akcjonariusz będzie chciał jeszcze jakiejś zaliczki na poczet dywidendy za 2019?

    • 4 czerwca, 2019 o 7:25 am
      Permalink

      To są te same osoby.
      Kluczowy dla nich jest rozwój Pragma Faktoring.
      A Pragma Inkasso dostała tylko tyle pieniędzy ile potrzebowali. To bardziej techniczne przeniesienie środków z Faktoring na Inkasso przy okazji część dla akcjonariuszy mniejszościowych.
      Nie wierzę w jakąś dodatkową dywidendę.

  • 3 czerwca, 2019 o 3:31 pm
    Permalink

    Te MSSR 16 trochę namieszało w biznesach związanych z leasingiem i wynajmem (enter i sieciówki). Może ktoś wyjaśnić, jak amortyzacja ma się teraz przed MSSR 16 i po do przepływów operacyjnych? Wcześniej było tak w uproszczeniu: spółka kupowała maszynę, czy budynek za gotówkę lub kredyt. Kasa ze spółki wyszła lub pojawił się kredyt. Spółka rozpoczęła amortyzację (na nową maszynę), ale tak naprawdę koszt amortyzacji to był koszt księgowy nie powodujący wypływ gotówki ze spółki. Na upartego spółka mogłaby użytkować maszynę po zakończeniu ukresu amortyzacji – nie jest powiedziane, że się zepsuje po zakończeniu. Tak więc w uproszczeniu do MSSR 16 przepływy operacyjne to zysk netto i amortyzacja, oczywiście przy założeniu, że należności i zapasów i zadłużenie nie zmienia się. A teraz weźmy leasing samolotu, czy wynajem lokalu – czy ta amortyzacja jest sztucznie robiona – wyższe koszty, czy dzieli się część opłaty na amortyzacje i a część wrzuca w koszta? Czy jak to jest? Przecież po zakończeniu np. wynajmu lokalu nie przechodzi on na własność. Co o tym sądzicie? bo teraz dziwnie ta wysoka amortyzacja wygląda (taki CCC to już kosmos)

Możliwość komentowania została wyłączona.