Modna branża, dynamicznie rosnący rynek gier mobilnych i w tle sukces Ten Square Games rozpalają emocje inwestorów w związku z IPO spółki Boombit, która intensywnie się teraz promuje. Łączne koszty IPO mają przekroczyć 6,5 mln zł. Czas na czaty, wywiady, publikacje itp.
Dziś cz.1 – czyli jak spółka generuje przychody.
Wstęp
Nie jest to pierwszy producent gier mobilnych na giełdzie. Dlatego będę porównywał Boombit do innych mobile gamedevów – przede wszystkim Ten Square Games, który rok temu (też w kwietniu) przeprowadził IPO.
Wycena Ten Square Games przy IPO wynosiła 350 mln zł.
Wycena Boombit przy cenie maksymalnej to 476 mln zł.
Analiza przekrojowa Ten Square Games: link
Sprawozdanie finansowe
Rzeczą dla mnie niezrozumiałą jest, że robiąc tak duże IPO spółka nie była w stanie przedstawić wyników rocznych (przecież jest już kwiecień i znacznie większe spółki opublikowały raporty).
Ten Square Games przy IPO (też w kwietniu) oczywiście podawał dane roczne, a prospekt emisyjny zawierał zaudytowane dane roczne.
A więc dane finansowe spółki są sprzed 10 miesięcy – za I półrocze 2018 r.
W wywiadzie dla Parkietu (link) Prezes przyznał, że zysk w II półroczu 2018 r. = ok. 0 zł (14 minuta).
Przychody
Kluczowym przychodem najbardziej kasowych gier są mikropłatności. Kupowanie różnych dodatków, wirtualnej waluty czy przyspieszenie rozwoju to podstawowe opcje dochodowych gier mobilnych. Kluczem do sukcesu jest stworzenie wciągającej gry free-to-play z systemem płatnych dodatków, która dobrze się skaluje czyli nakłady na marketing przynoszą znacznie wyższy przychód.
Dobrze to widać w Fishing Clash, w której nakłady na promocję wynoszą ok. 28% przychodu brutto. To brutto jest istotne, bo prowizje dla Google i AppStore to koszt rzędu 30% . A zatem nie wystarczy wygenerować wyższy przychód – musi być on wyższy jeszcze po zapłaceniu prowizji.
Boombit bardzo dużo miejsca w prospekcie emisyjnym i prezentacji poświęca skutecznym systemom monetyzacji. User Acqusition, Live-Ops, wskaźniki ARPU, ROAS brzmią bardzo mądrze, choć są to rzeczy, które każdy znaczący producent gier mobilnych stara się używać.
Mikropłatności – klucz do bogactwa
Z prospektu: „Model biznesowy Grupy Emitenta bazuje w głównej mierze na uzyskiwaniu wpływów z tytułu mikropłatności i reklam
emitowanych w grach wydawanych przez spółki Grupy„
„Emitent optymalizuje narzędzia monetyzacyjne w celu zwiększenia przychodów z tzw. Mikrotransakcji w ogólnej wartości
przychodów Grupy Emitenta. Zgodnie ze strategicznymi założeniami przyjętymi przez Spółkę, docelowo większość
przychodów Grupy ma pochodzić z mikropłatności wewnątrz gier dokonywanych przez użytkowników.”
Popatrzmy ile przychodów uzyskał Boombit z mikropłatności.
Czyli tylko 1,8 mln zł w I półroczu 2018 pochodziło z kluczowych mikropłatności. To jest zaledwie 9% przychodów !
Dla porównania Ten Square Games w 2017 roku (czyli w roku przed IPO) osiągnął 15,4 mln zł przychodu z mikropłatności (czyli ok. 7,7 mln zł w półroczu to jest ponad 4 razy więcej niż Boombit!).
Przychody jednorazowe
Popatrzmy, co było głównym przychodem spółki w 2017 roku i I połowie 2018 roku.
„Model biznesowy Grupy Emitenta bazuje w głównej mierze na uzyskiwaniu wpływów z tytułu mikropłatności i reklam
emitowanych w grach wydawanych przez spółki Grupy. W toku bieżącej działalności Grupy mogą wystąpić jednorazowe,
istotne wartościowo transakcje, odbiegające od podstawowego modelu biznesowego. Przykładem takiej transakcji może być
sprzedaż praw do gry Dancing Line i Dancing Ball do Cheetah Mobile”
W 2017 roku sprzedaż praw wynosiła 8,6 mln zł tj. 42% przychodów ze sprzedaży, a w I połowie aż 13,1 mln zł (62% !). Trzeba podkreślić, że są to przychody jednorazowe.
Zatem przychody ze sprzedaży w I połowie 2018 roku (z wyłączeniem sprzedaży praw) wynosiły 7,9 mln zł.
Porównywalnie przychody Ten Square Games w 2017 roku (czyli przed IPO) wynosiły 27 mln zł, a EBIT 10,9 mln zł.
Gratuluję ciekawego artykułu. Na innych blogach i portalach piszą dosyć ogólnie. Tutaj uwypuklono po raz pierwszy bardzo ważne fakty.
Paweł,
Wkurzyłeś mnie:) Żartuje oczywiście, bo chodzi mi o ATM Grupę:) Muszę to opchnąć haha:) Jestem ciekaw raportu z IPO Blooma. Chyba go poznamy wel najbliższą środę. Tsgames to gwiazda-Bloom to może tam im pięty całować.
Nieuk.
Wyniki podrasowane, żeby lepiej wyglądały. Pół roku temu byłem zainteresowany, teraz moja uwaga spadła do zera.
Przecież Boombit wygląda szaro na tle Playway albo TSGames. Ale dobrze, że jakiekolwiek IPO ma miejsce. Przecież permanentnie gramy pod wezwania a gdzie rynek pierwotny. Oczywistą sprawą jest to, ze BoomBit nie stworzy takiej steukrury popytowej, jak np. Techland. No, ale trzeba się z tego cieszyć co mamy…Dobrze, że w ogóle coś się dzieje.
Nieuk.
Techland to wydaje teraz grę spółki z NC – One More Level. Premiera God's Trigger w czwartek 18 kwietnia. Ciekawe jak zachowa się kurs akcji.
Z wczorajszego czata:
na jaką kwotę jest zadłużona spółka
BoomBit:
Zgodnie z danymi zaprezentowanymi w prospekcie, zadłużenie finansowe na koniec stycznia wyniosło 2,8 mln zł