BoomBit – kupując marzenia (cz.1)

Modna branża, dynamicznie rosnący rynek gier mobilnych i w tle sukces Ten Square Games rozpalają emocje inwestorów w związku z IPO spółki Boombit, która intensywnie się teraz promuje. Łączne koszty IPO mają przekroczyć 6,5 mln zł. Czas na czaty, wywiady, publikacje itp.


Dziś cz.1 – czyli jak spółka generuje przychody.

Wstęp
Nie jest to pierwszy producent gier mobilnych na giełdzie. Dlatego będę porównywał Boombit do innych mobile gamedevów – przede wszystkim Ten Square Games, który rok temu (też w kwietniu) przeprowadził IPO.
Wycena Ten Square Games przy IPO wynosiła 350 mln zł.
Wycena Boombit przy cenie maksymalnej to 476 mln zł.

Analiza przekrojowa Ten Square Games: link

Sprawozdanie finansowe
Rzeczą dla mnie niezrozumiałą jest, że robiąc tak duże IPO spółka nie była w stanie przedstawić wyników rocznych (przecież jest już kwiecień i znacznie większe spółki opublikowały raporty).
Ten Square Games przy IPO (też w kwietniu) oczywiście podawał dane roczne, a prospekt emisyjny zawierał zaudytowane dane roczne.

A więc dane finansowe spółki są sprzed 10 miesięcy – za I półrocze 2018 r.
W wywiadzie dla Parkietu (link) Prezes przyznał, że zysk w II półroczu 2018 r. = ok. 0 zł (14 minuta).

Przychody

Kluczowym przychodem najbardziej kasowych gier są mikropłatności. Kupowanie różnych dodatków, wirtualnej waluty czy przyspieszenie rozwoju to podstawowe opcje dochodowych gier mobilnych. Kluczem do sukcesu jest stworzenie wciągającej gry free-to-play z systemem płatnych dodatków, która dobrze się skaluje czyli nakłady na marketing przynoszą znacznie wyższy przychód.
Dobrze to widać w Fishing Clash, w której nakłady na promocję wynoszą ok. 28% przychodu brutto. To brutto jest istotne, bo prowizje dla Google i AppStore to koszt rzędu 30% . A zatem nie wystarczy wygenerować wyższy przychód – musi być on wyższy jeszcze po zapłaceniu prowizji.
Boombit bardzo dużo miejsca w prospekcie emisyjnym i prezentacji poświęca skutecznym systemom monetyzacji. User Acqusition, Live-Ops, wskaźniki ARPU, ROAS brzmią bardzo mądrze, choć są to rzeczy, które każdy znaczący producent gier mobilnych stara się używać. 
Mikropłatności – klucz do bogactwa
Z prospektu: “Model biznesowy Grupy Emitenta bazuje w głównej mierze na uzyskiwaniu wpływów z tytułu mikropłatności i reklam
emitowanych w grach wydawanych przez spółki Grupy
“Emitent optymalizuje narzędzia monetyzacyjne w celu zwiększenia przychodów z tzw. Mikrotransakcji w ogólnej wartości
przychodów Grupy Emitenta. Zgodnie ze strategicznymi założeniami przyjętymi przez Spółkę, docelowo większość
przychodów Grupy ma pochodzić z mikropłatności
wewnątrz gier dokonywanych przez użytkowników.”
Popatrzmy ile przychodów uzyskał Boombit z mikropłatności.
Czyli tylko 1,8 mln zł w I półroczu 2018 pochodziło z kluczowych mikropłatności. To jest zaledwie 9% przychodów !
Dla porównania Ten Square Games w 2017 roku (czyli w roku przed IPO) osiągnął 15,4 mln zł przychodu z mikropłatności (czyli ok. 7,7 mln zł w półroczu to jest ponad 4 razy więcej niż Boombit!).
Przychody jednorazowe
Popatrzmy, co było głównym przychodem spółki w 2017 roku i I połowie 2018 roku.
“Model biznesowy Grupy Emitenta bazuje w głównej mierze na uzyskiwaniu wpływów z tytułu mikropłatności i reklam
emitowanych w grach wydawanych przez spółki Grupy. W toku bieżącej działalności Grupy mogą wystąpić jednorazowe,
istotne wartościowo transakcje, odbiegające od podstawowego modelu biznesowego. Przykładem takiej transakcji może być
sprzedaż praw do gry
Dancing Line i Dancing Ball do Cheetah Mobile”
W 2017 roku sprzedaż praw wynosiła 8,6 mln zł tj. 42% przychodów ze sprzedaży, a w I połowie aż 13,1 mln zł (62% !). Trzeba podkreślić, że są to przychody jednorazowe.
Zatem przychody ze sprzedaży w I połowie 2018 roku (z wyłączeniem sprzedaży praw) wynosiły 7,9 mln zł.
Porównywalnie przychody Ten Square Games w 2017 roku (czyli przed IPO) wynosiły 27 mln zł, a EBIT 10,9 mln zł.

6 thoughts on “BoomBit – kupując marzenia (cz.1)

  • 11 kwietnia, 2019 o 3:31 pm
    Permalink

    Gratuluję ciekawego artykułu. Na innych blogach i portalach piszą dosyć ogólnie. Tutaj uwypuklono po raz pierwszy bardzo ważne fakty.

    Odpowiedz
  • 11 kwietnia, 2019 o 5:02 pm
    Permalink

    Paweł,

    Wkurzyłeś mnie:) Żartuje oczywiście, bo chodzi mi o ATM Grupę:) Muszę to opchnąć haha:) Jestem ciekaw raportu z IPO Blooma. Chyba go poznamy wel najbliższą środę. Tsgames to gwiazda-Bloom to może tam im pięty całować.

    Nieuk.

    Odpowiedz
  • 11 kwietnia, 2019 o 8:14 pm
    Permalink

    Wyniki podrasowane, żeby lepiej wyglądały. Pół roku temu byłem zainteresowany, teraz moja uwaga spadła do zera.

    Odpowiedz
  • 11 kwietnia, 2019 o 8:30 pm
    Permalink

    Przecież Boombit wygląda szaro na tle Playway albo TSGames. Ale dobrze, że jakiekolwiek IPO ma miejsce. Przecież permanentnie gramy pod wezwania a gdzie rynek pierwotny. Oczywistą sprawą jest to, ze BoomBit nie stworzy takiej steukrury popytowej, jak np. Techland. No, ale trzeba się z tego cieszyć co mamy…Dobrze, że w ogóle coś się dzieje.

    Nieuk.

    Odpowiedz
  • 11 kwietnia, 2019 o 11:35 pm
    Permalink

    Techland to wydaje teraz grę spółki z NC – One More Level. Premiera God's Trigger w czwartek 18 kwietnia. Ciekawe jak zachowa się kurs akcji.

    Odpowiedz
  • 12 kwietnia, 2019 o 6:38 am
    Permalink

    Z wczorajszego czata:
    na jaką kwotę jest zadłużona spółka

    BoomBit:
    Zgodnie z danymi zaprezentowanymi w prospekcie, zadłużenie finansowe na koniec stycznia wyniosło 2,8 mln zł

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.