Hurtimex – odzież dziecięca KFG
Na początku roku wielkim sentymentem darzone było CDRL (odzież dziecięca Cocodrilo), bo liczono, że program 500+ wpłynie na skokowy wzrost sprzedaży. Nie do końca się to spełniło – jak widać, rodziny miały raczej inne potrzeby.
Na NewConnect też jest spółka, która specjalizuje się w sprzedaży odzieży dziecięcej – Hurtimex, ale jej sytuacja finansowa w ostatnich latach była ciężka. Audytor w raporcie rocznym zwraca uwagę na potencjalne problemy z regulowaniem zobowiązań, co może wiązać się z utratą zdolności kontynuowania działalności oraz na to, że skumulowane straty zjadły kapitał własny. Sytuacja jak widać nie jest ciekawa, ale czasem może to być moment głębokiej i perspektywicznej restrukturyzacji. Na razie trudno już ogłosić sukces.
naciśnij czytaj więcej, aby wyświetlić cały wpis
Główną marką Hurtimexu było 'tup tup' – kiedyś odzież dla dzieci.
Ale to przeszłość. Spółka zaprzestała produkcji i sprzedaży tej marki. Obecnie pozostaje dystrybutorem niemieckiej firmy KFG (Kids Fashion Group), z którą jest powiązana kapitałowo (KFG posiada 37% akcji). Jej marki to KANZ, Doll, Lemmi, Pampolina.
Niestety nie widać jakiejś dynamiki sprzedaży. Po 3 kwartałach sprzedaż towarów wyniosła 5,2 mln zł vs. 5,8 mln zł rok wcześniej. Może to wynikać z podniesienia marży, która wzrosła z 23% do 34%. Spółka tłumaczy, że więcej towaru sprzedaje się wg pierwszej ceny i nie było takiej skali rabatów i przecen jak rok wcześniej.
Dużym problemem moim zdaniem jest słaba sieć sprzedaży. Są to głównie sklepiki w mniejszych miastach, a nawet jeżeli są to większe miasta to raczej słabsze lokalizacje. W maju 2016 r. zawarto umowy franczyzowe ze sklepami w Warszawie (CH Szembeka) i Łodzi (CH Sukcesja). To powinien być kierunek rozwoju – uzupełnienie sieci dystrybucji o największe miasta.
Istotnie za to wzrosła sprzedaż usług – obsługa logistyczna grupy KFG. Po 3 kwartałach przychody wyniosły 2,64 mln zł +102% r/r. Spółka realizuje na świadczeniu usług marżę 40%. I ten segment pomógł poprawić wyniki.
Łącznie przychody po 3 kwartałach wyniosły 7,8 mln zł (+11% r/r), natomiast zysk brutto na sprzedaży 2,8 mln zł (+24% r/r).
Udało się również obniżyć koszty sprzedaży i ogólnego zarządu odpowiednio o 9% i 7%. W efekcie spółka uzyskała zysk netto 203 tys. zł vs. strata -539 tys. zł rok wcześniej.
Spółka podkreśla, że poprawia się jej sytuacja płynnościowa dzięki większej sprawności w zarządzaniu zapasami nierotującymi (zapasy spadły z 2 mln zł do 0,6 mln zł) oraz zmniejszeniem należności w ciągu roku o ok. 1 mln zł. Zobowiązania w ciągu roku obniżyły się ponad 2 mln zł.
Ale … przepływy z działalności operacyjnej w 2016 roku są ujemne -180 tys. zł, a wskaźnik płynności w ciągu roku spadł z 1,06 do 0,74. To zdecydowanie poniżej bezpiecznego poziomu.
Spółka od tego kwartału zaczęła wykazywać należności od jednostek powiązanych 2,8 mln zł (zapewne od KFG).
I to jest na dziś najważniejsza informacja – Hurtimex jest obecnie w znacznym stopniu uzależniony od KFG – obsługuje ich logistycznie oraz dystrybuuje ich odzież. KFG może zapewne narzucić taką, a nie inną marżę i to, czy Hurtimex będzie de facto dalej istniał.
Spółka od dawna zapowiada budowę magazynu logistycznego w posiadanej nieruchomości w Łodzi przy ul. 28 Pułku Strzelców Kaniewskich, ale pierwotny termin zakończenia prac budowlanych (październik 2015 r.) dawno minął i prawdopodobnie spółka po prostu ma problem z zapewnieniem finansowania tego projektu.
Można również znaleźć informację, że KFG myśli o przeniesieniu części produkcji do Europy Środkowo-Wschodniej, czym mógłby zająć się Hurtimex.
Podsumowanie
Hurtimex zaprzestał produkcji i sprzedaży własnych marek i skupił się na dystrybucji odzieży niemieckiej firmy KFG. Prowadzi również obsługę logistyczną KFG i ten segment istotnie się zwiększył. Zmiana profili spowodowała jednak znaczne uzależnienie od KFG, który posiada 37% akcji spółki.
Po trudnych latach odnotowany zysk po 3 kwartałach jest dużym sukcesem, ale jeszcze jest trochę wyzwań do realizacji, aby można było patrzeć spokojnie na przyszłość spółki.
Nawiązując do "świetnych" wyników prima moda. Wyszło dlaczego akurat teraz wycenili znak towarowy. Idą z emisją obligacji, kasa jest potrzebna na ratę za macana?