Rovio Entertainment – seria Angry Birds mocna, ale co dalej?

Rovio Entertainment to grupa produkująca gry mobilne notowana na giełdzie w Helsinkach (ROVIO.HE).

Dziś opublikowała wyniki za 3 kwartał 2021 r.

Obecna wycena to ok. 500 mln EUR. Notowane jest przy P/E=19 i P/S=1,8.

Jej największym hitem jest Angry Birds. Gra stworzona w 2009 roku do dziś sprzedaje się świetnie w różnych odsłonach.

Oprócz przychodów z gier (68,6m EUR w Q3’21) Grupa uzyskuje też przychody z udzielania licencji na markę Angry Birds (2,8m EUR w Q2’21).

Obecnie kluczowe gry pod względem przychodów to:

  • Angry Birds 2
  • Angry Birds Dream Blast
  • Angry Birds Friends
  • Small Town Murders
  • Sugar Blast
  • Angry Birds Match

Wyniki finansowe

Głównym problemem Rovio jest stanie w miejscu – przychody od wielu kwartałów wynoszą ok 60-70 mln EUR kwartalnie.

Przy stabilnych przychodach największym kosztem, który decyduje o ostatecznym zysku są wydatki marketingowe – User Aquisition (UA).

Kluczowe w całym mobilnym gamdevie jest skuteczne wydawanie pieniędzy na UA. Ostatnio zmieniły się zasady pozyskiwania graczy w iOS, co przysporzyło wielu problemów z dostosowaniem się wydawcom gier mobilnych.

Wyższe UA w Q2’21 to wydatki na gry Small Town Murders i debiutującą Darkfire Heroes. Nie osiągnęły one jednak istotnego sukcesu i widać, że spółka zmniejszyła wydatki UA w Q3’21.

Niższe UA to wyższy zysk bieżącego okresu, ale może mieć negatywny wpływ na przyszłe przychody.

Spółka zapowiada zwiększanie UA, co może wpłynąć na gorszą rentowność krótkoterminowo, ale ma się przełożyć na wzrost w kolejnych latach.

Grupa ma aż 144 mln EUR na rachunkach i w funduszach pieniężnych i planuje wykorzystać je do rozwoju.

Perspektywy

Marka Angry Birds jest silna i gry oparte na niej generują wysokie, stabilne przychody.

Nowe działania mające na celu powrót do wzrostu przychodów i zysków to:

  • nowe gry: Darkfire Heroes (global launch 15 kwietnia), Angry Birds Journey (soft launch styczeń 2021) i Supernatural Cities (soft launch kwiecień 2021)
  • strategiczne partnerstwo z Moomin Characters (czyli twórcą Muminków) – oczekiwany soft launch nowej gry jeszcze w 2021 r.
  • przejęcie tureckiego studia produkującego gry hyper-casual Ruby Games

Nowe gry

Gra Hardhead Squad (soft launch czerwiec 2020) została wycofana. Na koniec 2020 r. dokonano odpisu 4,7m EUR nakładów na grę Angry Birds Legends.

Gra Darkfire Heroes w okresie dużych wydatków UA pięło się w rankingu przychodów, jednak od maja 2021 .r jest już duży spadek, co niestety może oznaczać porażkę tej gry (słabe KPI).

Dobrze za to zachowuje się Angry Birds Journey – rosnące przychody od soft launchu w kwietniu 2021 r. i obecnie gra jest już na 5 miejscu wśród gier Rovio (ponad Sugar Blast). Warto obserwować dalszy progres tej gry w rankingach, bo może stać się kolejnym znaczącym generatorem przychodów.

Kluczowe gry oparte o markę Angry Birds stabilnie na wysokim poziomie. Natomiast spada gra Small Town Murders i Sugar Blast.

Ranking głównych gier Rovio wg przychodów na świecie (dane z AppMagic):

Ruby Games

Hyper-casual to najszybciej rosnący segment rynku gier mobilnych. Rovio w sierpniu 2021 r, ogłosiło przejęcie tureckiego studia Ruby Games specjalizującego się w grach hyper-casual.

Największym hitem Ruby Games jest gra Hunter Assasin pobrana ponad 30 mln razy. Ta gra była hitem 2020 r., choć dalej jest popularna – ponad5 mln pobrań w ostatnich 30 dniach, choć aż 60% to Indie, co nie sprzyja osiąganiu wysokich przychodów z reklam. Ostatnio wydana gra to Forensic Master, która we wrześniu osiągnęła 1 miejsce w USA w AppStore. W październiku nastąpił soft-launch gry Hunter Assasin 2 – czyli kontynuacje wielkiego hitu.

Wg SensorTower we wrześniu 2021 r. pobrania wyniosły 7 mln kopii. do wyniku skonsolidowanego Rovio doszło 1,0 mln EUR przychodów z hyper-casuli.

Wyniki Ruby Games (do 1 półrocza 2021 r.):

Warunki finansowe przejęcia:

Nie ma zatem określonej konkretnej kwoty zakupu.

Pierwsze 20% za $10M, ale już kolejne 50% nawet za max. $80M.

 

Podsumowanie

Rovio ma silną markę Angry Birds, która przynosi wysokie stabilne przychody. Jednak od dłuższego czasu stoi w miejscu.

Zapowiadane i widoczne w Q2’21 wyższe nakłady na UA nie przynoszą na razie przełomu – słaby performance nowej gry Darkfire Heroes.

Posiadaną gotówkę spółka częściowo wyda na przejęcie tureckiego Ruby Games z obszaru gier hyper-casual.

Szansą mogą być gry z serii o Muminkach.

Czy nowe działania wyrwą Rovio ze stagnacji? Kolejne miesiące pokażą – na razie trwa oczekiwanie. Wyniki za Q3 zostały przyjęte pozytywnie przez rynek – skok przychodów i wyższy zysk.