EXAMOBILE – wywiad z Prezesem Maciejem Błasiakiem

EXAMOBILE to producent aplikacji mobilnych – szczególnie w obszarze Sport&Travel.

Spółka właśnie opublikowała wyniki za 3 kwartał, które są rekordowe.


Zapraszam do przeczytania wywiadu z Prezesem Maciejem Błasiakiem.

EXAMOBILE zaczynała od prostych aplikacji entertainment, potem narzędzia, a w końcu trackery. Dlaczego taki kierunek?

Na początku robiliśmy proste darmowe gry i aplikacje rozrywkowe, które miały miliony użytkowników, ale krótki czas życia, niskie zaangażowanie graczy, olbrzymią konkurencję i niskie stawki reklamowe.

Szukając bardziej efektywnych produktów, po kilku latach rozwinęliśmy grupę inteligentnych aplikacji narzędziowych (Smart Tools), wykorzystujących różne czujniki wbudowane w smartfonach (akcelerometry, żyroskopy, GPS, czujniki barometryczne, kamery, itp.). Okres życia tych aplikacji jest zdecydowanie dłuższy, stawki reklamowe lepsze, konkurencja też duża, ale lojalność użytkowników znacznie większa.

Ostatnie lata poświęciliśmy na rozwój aplikacji z grupy Sport & Travel (trackery). Udało się nam stworzyć grupę bardzo dobrze odbieranych i ocenianych przez użytkowników aplikacji. Dzięki temu notujemy duże zaangażowanie, aktywność i lojalność użytkowników, długi okres życia, znaczny czas spędzany w aplikacjach i dużą częstotliwość ich używania, efektem czego są dobre i cały czas rosnące wskaźniki monetyzacyjne oraz dalszy znaczny potencjał do wzrostu w tym segmencie.

 

Najpierw był Altimeter (Wysokościomierz), potem SkiTracker i w końcu BikeTracer. Będzie kolejna aplikacja sportowa czy rozbudowa tych, co są?

Łącznie do tej pory stworzyliśmy ponad 300 gier i aplikacji. Ale najlepsze efekty finansowe przynosi nam rozwijanie i dopracowywanie kilku wybranych o największym potencjale. Dlatego w pierwszej kolejności, nadal chcemy rozwijać aplikacje z grupy Sport & Travel, gdyż widzimy w nich jeszcze olbrzymi potencjał. Prawdopodobnie w przyszłości dodamy kolejne aplikacje (mamy już kilka zaprojektowanych i częściowo wykonanych), ale zdecydowanie będziemy preferowali kierunek jakość i efektywność niż ilość.

 

Jakie są trendy rynkowe rozwoju aplikacji typu sport and travel? Jakie perspektywy na najbliższe kilka lat?

Ważne żeby aplikacje były dobrze odbierane przez użytkowników i dopasowane do ich potrzeb, dlatego najwięcej czasu poświęcamy na ich rozwój. Na początku nasze aplikacje były prostymi trackerami, ale cały czas ewoluują w kierunku zdecydowanie bardziej rozwiniętych, wielofunkcyjnych narzędzi, wychodzących naprzeciw oczekiwaniom zgłaszanym przez użytkowników.

A im bardziej produkt jest dopasowany do potrzeb użytkownika, tym więcej użytkownik jest skłonny za niego zapłacić. Obecnie, w porównaniu do konkurencji, poziom monetyzacji naszych aplikacji jest nadal niski, przez co ma znaczny potencjał do wzrostu. Konkurencyjne do naszych rozwiązania, bardzo często wykorzystują do monetyzacji model subskrypcyjny, gdzie użytkownik płaci za dostęp do pełnej wersji aplikacji abonament na poziomie 20-30 zł/m-c. Aplikacja jednego z liderów rynku ma ok. 70 mln użytkowników, z czego ok. 1 mln opłaca subskrypcję na poziomie 5 – 8 $ miesięcznie. We wprowadzeniu takiego modelu widzimy duży potencjał, ale żeby wdrożyć go z sukcesem chcemy użytkownikom zaoferować szeroką gamę funkcjonalności za które chętniej zapłacą i nad tym obecnie pracujemy.

 

Na co poza trackerami warto zwrócić uwagę? Jaki inne aplikacje ma Spółka? Czy są jakieś plany rozwoju w tym obszarze?

Aktualnie widzimy duży potencjał w obszarach: Sport & Travel (aktywność fizyczna i podróże), Smart Tools (inteligentne narzędzia), Health (wykorzystanie urządzeń mobilnych w diagnostyce i innych procesach związanych ze zdrowiem) i Smart Security (zarządzanie bezpieczeństwem obiektów, osób i infrastruktury z wykorzystaniem inteligentnego oprogramowania i urządzeń mobilnych).

W pierwszych dwóch obszarach mamy duże doświadczenie, własne produkty (aplikacje), pomysły oraz potencjał do rozwoju.

Odnośnie pozostałych, mamy ciekawe pomysły, wstępnie przygotowane projekty i rozmawiamy z potencjalnymi partnerami z którymi moglibyśmy realizować wspólne projekty, ale nie podjęliśmy jeszcze żadnych wiążących decyzji w tym zakresie.

W obszarze aplikacji Sport & Travel możliwa byłaby również współpraca z dużym partnerem, dzięki któremu moglibyśmy znacznie rozszerzyć ofertę dla obecnych użytkowników naszych aplikacji oraz oferować im wartościowe usługi uzupełniające, dostosowane do ich potrzeb i preferencji (np. turystyczne, ubezpieczeniowe, itp.). Osoby aktywnie używające aplikacji Sport & Travel, często korzystają z wyjazdów turystycznych do miejsc gdzie mogą uprawiać swój ulubiony sport (np. narciarstwo lub jazdę na rowerze). Nasza aplikacja byłaby doskonałym narzędziem do planowania i organizowania takich wyjazdów, a to znacząco zwiększyłoby potencjał i możliwości monetyzacji.

 

Jak wygląda struktura sprzedażowa, jaką część stanowią reklamy, wersja premium? Czy są jakieś dodatkowe płatności? Jak wygląda podział google/apple?

Przychody z reklam aktualnie stanowią większość (ok. 70-80% zależnie od miesiąca), ale systematycznie zwiększamy udział sprzedaży produktów cyfrowych wewnątrz aplikacji. W aplikacjach z grupy Sport & Travel są to głównie wersje „Premium” umożliwiające dostęp do rozbudowanych funkcji i dodatkowych możliwości aplikacji. Docelowo chcielibyśmy, żeby przychody ze sprzedaży produktów i usług cyfrowych wewnątrz aplikacji stanowiły największe źródło przychodów.

Jeżeli chodzi o podział użytkowników naszych aplikacji pomiędzy sklepy Google i Apple, to praktycznie od zawsze, więcej użytkowników Androida (Google) korzysta z naszych aplikacji, ale wszystkie kluczowe aplikacje są dostępne w obu sklepach i w niektórych przypadkach nasze produkcje w App Store (Apple) również notują bardzo dobre pozycje i ilości pobrań.

 

Jaki jest obecnie stosunek przychodu ski tracker vs bike tracker vs inne? I jak on się zmienia w poszczególnych kwartałach?

Nie publikujemy tak szczegółowych danych, ale idea jest taka, że aplikacje z grupy Sport & Travel mają pokrywać cały rok aktywności sportowo – turystycznej użytkowników, tak żeby zminimalizować sezonowość. Ski Tracker generuje największe przychody zimą, Bike Tracker płynnie zastępuje go od wiosny do później jesieni, a Altimeter (aplikacja do pieszych wędrówek po górach) w miarę stabilnie generuje przychody przez cały rok, chociaż szczyt jej aktywności przypada na lato.

Dodatkowo rozbudowujemy aplikacje sportowe o takie funkcjonalności, żeby można było korzystać z nich nie tylko na zewnątrz, ale również w podczas treningów w pomieszczeniach. To pozwoli nam w przyszłości zminimalizować wpływ pogody (oraz ograniczeń typu COVID) na aktywność użytkowników i przychody z aplikacji.

Przychody ze Sport & Travel uzupełniane są przez aplikacje z grupy Smart Tools, tj. aplikacje narzędziowe np. Barometr, Dane z GPS, Lupa, Poziomica, Miernik dźwięku, Miernik wibracji, itp.

Całość razem tworzy zdywersyfikowany miks, który ma za zadanie stabilnie generować przychody i zyski przez cały rok, bez względu na porę roku czy pogodę.

 

Czym różni się produkowanie gier mobilnych od aplikacji mobilnych? Czy są plany produkcji gier?

Co jakiś czas wraca u nas temat gier. Zdarzały się nawet poważne propozycje współpracy w tym zakresie. Dlatego nie możemy całkowicie wykluczyć, że kiedyś nie wrócimy do tego tematu, bo mimo wielu różnic w tworzeniu gier i aplikacji jest też wiele wspólnych elementów.

Ale jakiś czas temu podjęliśmy decyzję, że chcemy się skoncentrować na rozwijaniu aplikacji z grupy Sport & Travel i w najbliższym czasie planujemy przede wszystkim wykorzystać potencjał związany z tymi aplikacjami.

 

W jaki sposób spółka dociera do nowych użytkowników?

Aktualnie w zdecydowanej większości jest to tzw. organic acquisition. Wspomagamy się też własnym systemem, który za pomocą różnych technik rekomenduje nowe aplikacje dotychczasowym użytkownikom naszych aplikacji.

Aktualne ARPU (średni przychód na użytkownika) większości naszych aplikacji nie jest jeszcze wystarczające żeby efektywnie prowadzić płatną akwizycję użytkowników. Chcielibyśmy w przyszłości na tyle zwiększyć efektywność monetyzacji, żeby opłacalna była płatna akwizycja użytkowników. To pozwoliłoby nam na skokowy wzrost liczby użytkowników i zysków.

 

W jaki sposób waluty wpływają na wynik spółki? Kiedy spółka otrzymuje płatności od kontrahentów, w jakich walutach (czy głównie USD) i w jaki sposób następuje wymiana na PLN?

Od kontrahentów otrzymujemy płatności głównie w PLN. Ale ich źródłem są waluty krajów w których są generowane zakupy wewnątrz aplikacji lub reklamy. Zależnie od tego w jakim kraju użytkownik dokona zakupu produktu cyfrowego lub ogląda reklamy, w takiej walucie generuje się sprzedaż, którą później nasz kontrahent zamienia na jedną wskazaną przez nas walutę (zazwyczaj PLN) i w tej walucie otrzymujemy przelew. Okresem rozliczeniowym najczęściej jest 1 miesiąc a termin płatności to 20-30 dni (zależenie od kontrahenta).

 

Spółka ma sporo gotówki. Czy zamierza coś z nią zrobić, jeśli tak to co? Czy będzie dywidenda lub skup akcji?

Docelowo chciałbym żeby znaczna część zysku spółki była cyklicznie wypłacana poprzez dywidendę, ale to jest temat do konsultacji z pozostałymi Akcjonariuszami. Niektórzy Akcjonariusze zgłaszają również propozycje uruchomienia skupu akcji własnych. Jestem otwarty na jedno i drugie rozwiązanie.

Chciałbym również żeby spółka utrzymywała pewną rezerwę gotówkową i była gotowa na inwestycję, która mogłaby w istotny sposób zwiększyć lub rozszerzyć skalę działalności.

 

Jaka część programu emisji akcji pozostała niezrealizowana – kwoty, poziomy cenowe?

Niezrealizowane z programu motywacyjnego pozostały:

emisja 100 tys. akcji, przy cenie akcji 7,50 zł

emisja 200 tys. akcji, przy cenie akcji 9,00 zł

 

Jak obecnie ocenia Pan poziom kursu Spółki? Czy ma Pan plan, aby samemu kupować akcje z rynku?

Patrząc na generowane przez spółkę zyski (ponad 1,1 mln zysku netto za ostatnie 4 kwartały), podobnej wielkości przepływy z działalności operacyjnej oraz zgromadzone aktywa pieniężne (3,3 mln zł), dodając do tego dynamikę wzrostu tych wartości w ostatnich latach oraz dalszy potencjał do wzrostu i atrakcyjne perspektywy rozwojowe spółki uważam, że utrzymujący się w ostatnich miesiącach kurs jest atrakcyjny i poważanie rozważam zakup akcji z rynku.

 

Spółka posiada 145 000 akcji własnych, czy jest jakiś plan ich umorzenia lub wykorzystania w inny sposób?

Aktualnie 145 000 akcji własnych wg uchwały WZA jest przeznaczone „do dalszej odsprzedaży”. Myślę, że w przyszłości akcje własne mogłyby również zostać wykorzystane do rozliczenia współpracy z potencjalnym partnerem lub inwestorem (na przykład w formie success fee powiązanego z zyskami ze wspólnych nowych projektów), dzięki któremu spółka mogłaby istotnie zwiększyć lub rozszerzyć skalę działalności.

 

Jak będzie wyglądać EXAMOBILE za 5 lat?

Chciałbym żeby przez kolejne lata udało się utrzymać dynamikę wzrostu zysków z ostatnich 3 lat. Nie będzie to łatwe zadanie, ale mamy bardzo dobrą bazę do wzrostu (wysoko oceniane aplikacje i zadowoleni użytkownicy) oraz naprawdę sporo obszarów do rozwoju z dużym potencjałem. Wystarczy, że tylko niektóre z nich uda się wykorzystać, a wtedy utrzymanie dotychczasowej dynamiki wzrostu powinno być całkiem realne.