Spółki z górnej półki: Marvipol, bo 1+1=1,5

Marvipol ma dwa niezależne segmenty – motoryzacyjny i deweloperski. I ten mix utrudnia wycenę i przyporządkowanie spółki do jednej branży. Dlatego na życzenie inwestorów finansowych grupa podjęła decyzję o podziale i ten właśnie na dniach się dokona. W mojej ocenie dwie niezależne spółki będą łącznie wyżej wyceniane niż obecnie cała grupa Marvipol.
Do portfela wpada 400 akcji po 14,60 zł.
Zakładany czas wyjścia: po podziale, może do raportu za I kw. 2018

Każdy akcjonariusz Marvipolu przy podziale otrzyma 1 akcję nowej spółki Marvipol Development w stosunku 1:1.

Marvipol to 2 segmenty:
– motoryzacyjny
– deweloperski

Segment motoryzacyjny to sprzedaż samochodów Jaguar, Land Rover, Astin Martin. Auta z wyższej półki, po które rosnący w zamożności polscy biznesmeni coraz chętniej sięgają. Dobra luksusowe sprzedają się bardzo dobrze i trend ten powinien być kontynuowany.
I jest to łakoma część biznesu dla funduszy, którzy niekoniecznie chcą mieć dodatkowo kolejnego dewelopera (a tak Marvipol jest dotychczas pozycjonowany).
Po I półroczu zysk netto tego segmentu wyniósł 26,3 mln zł. W całym 2017 roku można oczekiwać przekroczenia 50 mln zł. I nie sądzę, żeby taka spółka była wyceniana poniżej C/Z=10, jak to ma miejsce obecnie (C/Z grupy = 6,9). To daje szansę na istotny wzrost wartości spółki już nie  obciążonej (głównie wizerunkowo) deweloperką.

Segment motoryzacyjny zgodnie z przyjętą polityką dywidendową ma wypłacać dywidendę zwiększając ją co roku aż do poziomu 80% zysków za 2020 rok.
To dodatkowo uatrakcyjni spółkę.
Szacuję, że jej kapitalizacja przekroczy 500 mln zł.

Segment deweloperski to znany warszawski deweloper.
Od stycznia do października 2017 r. sprzedał 681 mieszkań (+33% r/r).
Na koniec II kw. sprzedanych i nieprzekazanych lokali było 891.

Ze względu na zakończenie głównych inwestycji Central Park Ursynów 2a i 2b w III kwartale można oczekiwać świetnych wyników w II półroczu 2017 roku segmentu deweloperskiego (po podziale Marvipol Development).

Oprócz działalności mieszkaniowej Marvipol współnie z Panattoni buduje magazyny. W I półroczu zysk z tej działalności wyniósł 13,8 mln zł (w 2016 roku było to 8,4 mln zł).

Tak więc również spółka deweloperska po wydzieleniu (wg wyceny z lipca 2016 roku o wartości 262 mln zł) powinna przynosić zyski. Choć na początku może być wyceniana nisko.

Podsumowanie
Wydaje się, że obecna niska wycena Marvipolu (C/Z=6,9) związana jest z klasyfikowaniem spółki w segmencie deweloperskim. Po rozdzieleniu szczególnie segment motoryzacyjny powinien wiele zyskać.

43 komentarze do “Spółki z górnej półki: Marvipol, bo 1+1=1,5

  • 23 listopada, 2017 o 12:21 pm
    Permalink

    OBS co sądzisz o kursie i wynikach Mercatora w najbliższych kwartałach? Według wypowiedzi prezesa otoczenie rynkowe się ustabilizowało i dołek fundamentalny już za nimi:

    Zgodnie z oczekiwaniami Zarządu, istotna odbudowa wyników finansowych w ślad za pozytywnymi trendami rynkowymi (cena lateksu naturalnego, kurs USD/PLN);
    Kontynuacja wzrostu sprzedaży na bazie obecnych aktywów, ekspansja produktowa i geograficzna;
    Rozpoczęcie komercyjnej sprzedaży z nowego zakładu produkcji wyrobów z włókniny w Polsce spodziewane jeszcze w IV kw. br.;
    Uruchomiona pierwsza linia produkcyjna w powstającej fabryce rękawic nitrylowych w Tajlandii, projekt zgodny z harmonogramem i budżetem, od II półrocza 2018 zwiększy moce produkcyjne Grupy o 150%.

    http://pandl.pl/aktualnosc/items/mercator-medical-6377.html

    Obecny P/E jest nieatrakcyjny ale to przez kiepskie wyniki, jeśli wyniki się poprawią o kilkadziesiąt procent dzięki stabilnemu otoczeniu i dobrym perspektywą na kolejne lata to kurs może wrócić w okolice 20zł. Jakie jest Twoje zdanie? Obserwowałeś kiedyś tę spółkę?

    • 23 listopada, 2017 o 1:25 pm
      Permalink

      Zdecydowanie spółka, która wróci do łask w 2018 roku.
      Napiszę o niej niedługo.

    • 24 listopada, 2017 o 11:04 am
      Permalink

      Dzięki OBS, chyba czytelnicy już zareagowali bo kurs ładnie podskoczył.

    • 24 listopada, 2017 o 2:05 pm
      Permalink

      Na razie na Mercatorze jest reakcja na konferencję Prezesa

  • 23 listopada, 2017 o 12:28 pm
    Permalink

    Fajny pomysł z Marvipolem.
    + Póki co złoty się umacnia, część samochodowa jest stricte importerem, więc też jest jakaś ekspozycja na umocniającego się złotego.
    + Według teorii w późnej hossie (diabli wiedzą gdzie jesteśmy:) ) dobrze inwestować w sektor dobra konsumpcyjne NIE pierwszej potrzeby – samochody luksusowe w sam raz 🙂

  • 23 listopada, 2017 o 5:36 pm
    Permalink

    Był wywiad z właścicielem w Forbesie, chyba ze 2 miesiące temu.
    Faktycznie temat jest ciekawy. Land Rovery świetnie się sprzedają mimo bardzo wysokiej ceny a oni mają wyłączność na nie w Polsce.
    Do tego będzie to jedyny chyba sprzedawca tak luksusowych marek aut na GPW a to również atut dla chcących dywersyfikować portfel inwestycji.
    Tylko czy nie będzie tak że część moto zwiększy wartość po podziale a deweloperka spadnie 🙂
    Grzegorz

    • 24 listopada, 2017 o 10:30 am
      Permalink

      Deweloperka pokaże niezły wynik teraz.
      Lokum i Ronson, które sprzedały ok. 650 mieszkań wyceniane są na 230-300 mln zł.
      Oprócz mieszkań mają też magazyny.
      Zgodnie z wyceną z lipca 2016 r. segment deweloperski warty był 261 mln zł. Teraz na pewno już więcej.
      Wycena rynkowa powinna być >200 mln zł.

  • 23 listopada, 2017 o 5:54 pm
    Permalink

    Coś bardzo podobnego miało miejsce w 2012 gdy ATM SA się podzielił z identycznego powodu jak Marvipol na:
    – ATM SA – telekomunikacja, ta bardziej cenna część
    = Atende SA – integracja IT, i tą inwestorzy się pozbyli na początku co widać na wykresie:
    https://stooq.pl/q/?s=atd&c=10y&t=c&a=lg&b=0

  • 23 listopada, 2017 o 7:30 pm
    Permalink

    Marvipol mnie nie przekonuje zwłaszcza segment developerski, Mercator na pewno będzie poprawiał wyniki bo surowce i waluty mocno teraz sprzyjają jednak obecna wycena to ponad 150 ml kapitalizacji czyli oczekiwania rynku to około 15 ml zysku a w 2015 było 13, kurs pójdzie do góry mocno ale gdy zysku będzie z przedziału 20-25 ml. Do mocnej poprawy w przyszłym roku widzę też kandydatów takich jak Elektrotim, Procad i Monnari. Pozdrawiam Paweł

    • 24 listopada, 2017 o 10:31 am
      Permalink

      Zgadzam się, że Mercator pokazę niezłe wyniki, ale dopiero w 2018 roku. O Mercatorze jakiś czas temu napisałem.
      Ciekawe czemu nie przekonuje cię segment deweloperski?

  • 23 listopada, 2017 o 7:48 pm
    Permalink

    Nie wiem czy dobrze rozumiem. Posiadając obecnie 1 akcje Marvipolu, po podziale będę miał po 1 akcji obu firm?

  • 23 listopada, 2017 o 11:28 pm
    Permalink

    Ja mam pytanie techniczne? Jak to będzie wyglądało ta operacja podziału MVP krok po kroku poproszę? Czy żeby dostać nowe akcje marvipol Development trzeba mieć rachunek tylko w dm Boś czy można mieć w dowolnym domu maklerskim?
    Pzdr Rekinek

    • 24 listopada, 2017 o 10:33 am
      Permalink

      W dowolnym domu maklerskim. Rozliczenie przeprowadza KDPW.
      JEszcze nie ma procedury, ale powinno być tak, że zostanie ustalona Data Podziału i wtedy zostaje Ci 1 akcja obecnego Marvipolu (zmieni nazwę) i dostajesz za darmo 1 akcję Marvipol Development.

  • 24 listopada, 2017 o 1:27 pm
    Permalink

    a czy cena Marvipolu zostanie odpowiednio pomniejszona po tym procesie?
    Pozdrawiam M.

    • 24 listopada, 2017 o 2:04 pm
      Permalink

      Tak. Zmniejszona o 6,30 zł.
      Potem rynek pójdzie w górę.

  • 24 listopada, 2017 o 4:18 pm
    Permalink

    Z czego wynika ta kwota 6,3 zł? Jest to 45% wartości segmentu deweloperskiego wg jakiejś wyceny lub wg wyceny giełdowej z określonego dnia? Wg obecnej ceny wyszło mi jakieś 6,7 zł.

    • 24 listopada, 2017 o 5:41 pm
      Permalink

      Zobacz do uchwał WZA. To jest wycena z lipca 2016 r.

    • 24 listopada, 2017 o 8:12 pm
      Permalink

      Dzięki za odpowiedź. Poczytałem uchwały WZA i zastanawia mnie jedna rzecz (z góry przepraszam jeśli pytanie będzie głupie, ale dla nowicjusza jest to niejasne). Segment deweloperski wyemituje 41,5 mln akcji o wartości nominalnej 1 zł przez co nastąpi podwyższenie kapitału zakładowego. To znaczy, że akcjonariusze obejmując akcje nowej emisji będą musieli zapłacić 1 zł od szt?

    • 24 listopada, 2017 o 9:43 pm
      Permalink

      Nie. Dostają za darmo. Wartość nominalna w praktyce nie ma żadnego znaczenia.
      Teraz 1 akcja =14,80 zł
      Po podziale (nic się nie dopłaca, nic się nie robi, wszystko zrobi się samo automatycznie) :
      – 1 akcja nowej spółki Marvipol Development o wartości 6,30 zł
      – 1 akcja obecnego Marvipolu (zmieni nazwę na British coś tam) o wartości początkowej 8,50 zł.
      Potem oczywiście rynek sam ustali ceny poszczególnych spółek.

  • 26 listopada, 2017 o 12:24 pm
    Permalink

    Witaj Obs, mam pytanie OBS czy posiadasz portfel fundamentalny?

    • 30 listopada, 2017 o 9:58 am
      Permalink

      ?
      Po lewej stronie jest menu i tam jest 'Portfel'
      Ale to raczej zabawa w pokazanie ciekawych spółek.

  • 30 listopada, 2017 o 8:27 am
    Permalink

    Wydzielenie: – Po wydzieleniu koszt uzyskania akcji dewelopera wynosił będzie 0PLN a koszt uzyskania akcji BAH będzie równy cenie zakupu akcji MVP przed podziałem, co ma oczywiste implikacje podatkowe.

  • 1 grudnia, 2017 o 6:35 pm
    Permalink

    W kontekście dzisiejszego wezwania na Robyg, wydzielenie części developerskiej Marvipolu wygląda jeszcze lepiej.

    • 7 grudnia, 2017 o 9:29 pm
      Permalink

      Samodzielny Marvipol (bez deweloperki) może ostro ruszyć w górę.

    • 8 grudnia, 2017 o 8:18 am
      Permalink

      Na koncie mam tylko jeden Marvipol a w notowaniach jest tko na +, czy to ten developer czy z częściami ?

    • 8 grudnia, 2017 o 8:41 am
      Permalink

      Marvipol zostaje i będzie miał zmienią nazwę na British Automotive Holding. Dodatkowo na rachunku pojawią się akcje Marvipol Development

  • 8 grudnia, 2017 o 8:45 am
    Permalink

    OBS, czy jeżeli dzisiaj kupuję akcje Marvipolu to rozumiem że już kupuje tylko BAH …?

    • 8 grudnia, 2017 o 9:44 am
      Permalink

      Czyli jak dzisiaj sprzedam Marvipol który kupowałem po 15.07 to zaksięguję stratę a akcje Marvipol development dostanę za "darmo" ?

    • 8 grudnia, 2017 o 10:40 am
      Permalink

      Jak masz zamiar przeprowadzić tę operację na portfelu "biznesradarowym" ?
      Przemek

  • 8 grudnia, 2017 o 10:23 am
    Permalink

    Po co sie robi split??

    Proszę o dosadne wyjaśnienie.
    Jarrek K.

    • 8 grudnia, 2017 o 10:36 am
      Permalink

      Split to zmniejszenie wartości nominalnej akcji, więc to nie jest split w powszechnym znaczeniu tego słowa.

      Natomiast zapewne chodzi Ci o podział Marvipolu.
      Dwie osobne działalności utrudniają wycenę przez instytucje finansowe i są problemem z zakwalifikowaniem do konkretnego segmentu.
      Marvipol był klasyfikowany jako deweloper i to była przeszkoda dla funduszy, bo już mieli innych deweloperów i nie na rękę im było zwiększać ekspozycję na deweloperce (procedury i limity).
      A część motoryzacyjna jest unikatowa na giełdzie i fundusze chętnie ją kupią.

  • 12 grudnia, 2017 o 9:44 pm
    Permalink

    Gratuluję wyczucia, kurs BAH ładnie rośnie od podziału…
    Zakładałeś wyjście po podziale lub raporcie za Q1. Trzymasz dalej czy sprzedałeś?
    W przyszłym tygodniu powinny pojawić się notowania części deweloperskiej. Jak prognozujesz zachowanie kursu? Wydaje mi się, że w w krótkim terminie zobaczymy tutaj spadki, bo dużo akcjonariuszy kupowało MVP pod kątem sektora motoryzacyjnego…

    pozdrawiam
    Piotr

    • 12 grudnia, 2017 o 10:54 pm
      Permalink

      Też zakładam słabe otwarcie Marvipol Devlopment. Chociaż umowy na budowę kolejnych magazynów mogą pomóc.
      W wirtualnym portfelu jeszcze jest, a o swoich prywatnych inwestycjach nie informuję.

  • 13 grudnia, 2017 o 9:14 am
    Permalink

    Akcje Marvipol Development już pojawiły mi się na koncie w DM mbanku…

  • 13 grudnia, 2017 o 9:46 am
    Permalink

    Na moim koncie (ING) też się pojawiły ale o wartości 1 PLN… więc pewnie będzie skorygowane jeszcze

  • 19 grudnia, 2017 o 8:03 am
    Permalink

    kto sprzedał Marvipol?
    kto nadal trzyma?

    ja sprzedałem na otwarciu…

    • 19 grudnia, 2017 o 8:10 am
      Permalink

      Sprzedałem przez aplikację bossa, a z konta zniknęły mi akcje BAH…
      Xawery

Możliwość komentowania została wyłączona.