Blue Ocean Media (BOMEDIA)
Na prośbę jednego z czytelników dziś o BOMEDIA czyli Blue Ocean Media. Jest to agencja marketingowa, która specjalizuje się w kampaniach internetowych dla przedsiębiorstw działających w sektorze nieruchomości. Jest to młoda spółka, która prowadzi działalność zaledwie 2 lata. Na swojej stronie chwali się, że posiada 37 zadowolonych klientów. Ostatnio zawarła największą w historii umowę na 220 tys. zł.
Zakres działalności można przeczytać na stronie spółki: bomedia.com. Jest to na pewno bardzo rozwojowy obszar, a dodatkowo budzi się branża deweloperska.
Przychody
Spółka bardzo dobrze się rozwija zwiększając dynamicznie sprzedaż. W 2012 r. było to 2,7 mln zł (117% r/r) (raport za IV kw.). W I kwartale 2014 r. przychody wyniosły 775 tys. zł (+52% r/r) (raport za I kw.). Jak widać popyt na usługi Bomedia rośnie.
Wyniki
Spółka bardzo szybko przekroczyła break-even i zaczęła zarabiać. W 2012 r. 511 tys. zł vs. 129 tys. zł rok wcześniej. W I kwartale zysk netto 108 tys. zł to znacznie więcej niż rok temu, ale jednak spadek w porównaniu do poprzednich kwartałów (niższa rentowność i wyższa amortyzacja), co może zastanawiać (rentowność sprzedaży w Iq 13,1% vs. 23,3% w 2013 r.). Może to tylko efekt I kwartału, który jest zazwyczaj słabszym dla marketingu.
Inwestycje
W działalności podstawowej spółka wygląda dobrze – zwiększa dynamicznie przychody, osiąga zyski i jest to potwierdzone dodatnimi przepływami operacyjnymi.
Jednak w 2013 r. rozpoczęła istotną jak na skalę działalności inwestycję w budowę własnego systemu dystrybucji reklam (adserwer itp.). Efektem tych inwestycji jest wzrost wnip do 1,37 mln zł. Spółka finansuje to środkami unijnymi 787 tys. zł (8.2 Innowacja Gospodarka), kredytem 300 tys. zł i środkami własnymi.
Część techniczna została już zakończona, a tym samym w kosztach zaczęła się pojawiać amortyzacja (dodatkowe 37 tys. zł w I kwartale), która jest częściowo kompensowana rozliczeniem w czasie dotacji 19 tys. zł w Iq).
Przed spółką teraz bardzo ważne zadanie – komercjalizacja tego systemu. Nie znam się na tym, więc trudno mi ocenić, jakie są szanse na sukces (konkurowanie z google adsense?), ale podejrzewam, że przynajmniej na początku wiązać się to będzie z dodatkowymi kosztami implementacji, marketingu, sprzedaży i utrzymania. Spółka ma dużą rezerwę gotówkową (ponad 500 tys. zł), ale ważniejsze jest pytanie, czy uda jej się osiągać na tym projekcie zysk.
I to jest istotny czynnik ryzyka.
Kurs
C/Z = 3,7 (bardzo niski), C/WK = 1,89
Pomimo atrakcyjnych poziomów wskaźnika C/Z i rozwijającego się biznesu kurs od maxa w kwietniu (1,83 zł) spadł o ponad 40% do 1 zł. Oczywiście na forach dominują sformułowania „okazja”, „sypacz się wysypał” itp., ale czasem takie niezrozumiałe spadki i sprzedaż „za wszelką cenę” okazują się wyjściem kogoś, kto wie więcej.
Podsumowanie
Blue Ocean Media działa w perspektywicznej branży i rozwija się bardzo dobrze, dynamicznie zwiększając przychody, poprawiając zyski i osiągając dodatnie przepływy operacyjne. Natomiast dużym znakiem zapytania jest komercjalizacja własnego systemu reklamowego, na który spółka wydała już blisko 1,4 mln zł (swoich i unijnych).
dołożę Ci trochę stresu: jak coś dobrze opisujesz to ja kupuję 🙂
To ja zacytuję zdanie z dołu strony:
"Ale ostrzegam – mogę się mylić. To tylko moje przemyślenia, a nie rekomendacje. Nie biorę odpowiedzialności, jeśli ktoś na tej podstawie podejmie jakieś decyzje."
jak ktos sprzedaje . to cos wie…np planowna jest emisja po taniosci dla swoich i indywidulani za utopieni
Proszę o przemyślenia na temat spółki FLUID